tisdag 18 februari 2014

Det är dags att uppgradera gymnasiets nationella prov

Förra året vid den här tiden skrev jag om mina tankar om de nationella proven, i framförallt engelska, på gymnasieskolan. Min upplevelse är att proven behöver en uppgradering till en ny skolsituation och verklighet.

Jag känner också en stor frustration över att det inte ställs större krav på huvudmän att se till att samrättning och sambedömning sker. I mitt gymnasieförbund har man nu satsat en större summa pengar för att uppnå detta, men valt att låta oss lärare med minst antal kolleger få stå utanför samarbetet. Märkligt! Nu hoppas jag ändå att man tänker sig att samtliga skolor och lärare ska få ingå i ett rättningssamarbete på sikt. Självklart sambedömer jag och samrättar mina prov jag med, men jag behöver ta hjälp av mitt utvidgade kollegium för att nå dit.

Läs mina tankar här och kommentera gärna:

http://storify.com/TeacherMe2/det-ar-dags-att-uppgradera-gymnasiets-nationella-p


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar