måndag 12 januari 2015

Höstterminen 2014 - var har tiden tagit vägen?!

Efter förra året med Aretes meriteringsprogram kändes det som om hösten skulle bli lugn i jämförelse. Nu är det ju så här att när man väl börjar granska sig själv och sin undervisning är det ju bara fler områden man blir nyfiken på och vill utveckla mer.

Den här hösten har jag fått en tjänst som särskilt yrkesskicklig lärare i det gymnasieförbund som jag arbetar i. Tjänsten är egentligen en så kallad förstelärartjänst. Jag har inget specifikt område som jag ska arbeta med, utan jag ska verka för god undervisning och kollegialt lärande inom min tjänst.

Under hösten har jag ansvarat för att diskutera formativ bedömning utifrån Dylan Williams Att följa lärande inom mitt arbetslag. Vi går nu gemensamt Skolverkets webbkurs "Bedömning och betygssättning" i samarbete med Karlstads universitet. Jag rekommenderar varmt att anmäla sig till den om man vill kombinera teori och praktik inom området. Den som vill kan sedan göra en slutuppgift och erhålla ett kursintyg från Karlstads universitet, men det är inget tvång.

Det här läsåret fokuserar jag mycket på att arbeta för ämnesintegrering i mitt arbetslag både mellan yrkesämnen och gymnasiegemensamma ämnen. När vi hade skolverksinspektion av yrkesprogram förra året fick vi beröm för att vi lyckats bra med just integrering. Då hade vi egentligen bara påbörjat arbetet för att skapa helhet för våra yrkeselever. I år lyckades vi göra om schemat så att vi lärare faktiskt fick möjlighet att kunna samverka tillsammans i klassrummet - vilket lyft! Även om detta läsår blir mer att testa och utvärdera olika lektionsupplägg, teman o.s.v. känns detta otroligt bra! Vi lärare har hittat ett "samtänk" och eleverna får teman där flera ämnen ingår och sambedömer deras arbeten. Så långt det är möjligt kopplar vi våra uppgifter till elevernas programval.

Mitt eget utvecklingsområde har handlat om att arbeta med gymnasieelevernas läsning och läsförståelse och språkutveckling i allmänhet. Jag har i flera år känt att just läsning har varit ett område som jag fått kämpa med för att engagera, motivera och utveckla eleverna inom. I år har jag därför läst en del material om lässtrategier och läsundervisning och hade också möjlighet att via LR i Kalmar få en gratis föreläsning i ämnet.

Nästa vecka börjar officiellt vårterminen hos oss och då väntar ett fullspäckat schema med en härlig mix av komvux- och ungdomselever på gymnasiets yrkesprogram.

Mest ser jag nog fram emot min svenska 3-kurs som jag nu genomför under en termin (japp det är lika tufft som det låter!) och jag hoppas kunna testa nya lektionsupplägg med inspiration från mitt härliga utvidgade kollegium på Twitter och Facebook.

Tanken är att skriva något på bloggen i alla fall varje vecka under våren och kanske bidra till inspiration tillbaka emellanåt.

Välkommen att kika in i min lärarvardag och kommentera och fråga gärna! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar