torsdag 19 februari 2015

Arbeta med och förstå skriftlig färdighet - inför NP Svenska 1

I min Svenska 1-grupp, elever på gymnasiets yrkesprogram, har jag precis genomfört ett klassiskt upplägg inför nationella provets skriftliga del.

Eleverna arbetar med läromedlet Svenska Helt Enkelt som jag tycker är ett utmärkt läromedel för kursen Svenska 1. I avsnittet om skriftlig färdighet finns på slutet en bedömningsmatris (samma som i ämnesplanen) och utifrån den har vi nu arbetat med att försöka se vad de olika kunskapskraven innebär och vilka kvaliteter som krävs för olika betygssteg. 

En uppgift som alltid fungerar är att ta stöd av Skolverkets sida med gamla provexempel. Vi valde att titta på uppgiften "Min passion..." där elever läst Marcus Birros krönika "Kärleksmanifest" (Expressen 9/12 2009) och sedan skriver egna läsarinlägg med samma tema till en lokaltidning.

Jag delade in eleverna i grupper med ca 3-4 elever i varje grupp. Eleverna fick de olika elevexemplen uppkopierade på papper (utan bedömning och kommentarer) och fick sedan med hjälp av bedömningsmatrisen, som de nu kunde ganska väl, bedöma texterna utifrån de olika aspekterna. WOW vad skickliga de har blivit i sin bedömarkompetens. Samtliga grupper lyckades mer eller mindre pricka in både vilket betyg uppsatsen borde få liksom kvaliteter och brister som respektive uppsats hade. Vi följde upp med att kika på Skolverkets bedömningskommentarer om just kvaliteter och vad som utmärker t.ex. "språk och stil" på E-nivå o.s.v.

När vi avrundade lektionspasset var det en elev som föreslog att vi skulle testa att skriva egna texter på samma tema. Så fiffigt, för det var ju det fröken hade planerat.

Vi läste således Birros krönika och skrev läsarinlägg på temat "Min passion". Läsarinlägg tycker jag känns vagt. När mina komvuxelever skrev prov i höstas var flertalet uppgifter "inlägg", vilket snarare skapade oro hos eleverna som läst in sig på genrer som krönika, debattinlägg, insändare o.s.v.

Det har varit otroligt roligt att följa elevernas skrivprocess och se hur de samarbetat kring uppgiften i samband med kamratrespons. Några av våra texter kommer du att kunna läsa på vår klassblogg som vi deltar med i Webbstjärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar