tisdag 4 augusti 2015

Vårlugn, kreativitet och varför jag fortfarande inte lagt upp mina blogginlägg om SETT här...

Vad har våren och sommaren tagit vägen? Inser att mina färdiga blogginlägg (nåja...) från SETT ännu inte kommit upp här. Tur att jag skrev dem på en gång efter SETT i alla fall. Blev så otroligt glad när en del av de föredrag jag redan skrivit om lästs och uppmärksammats. Sharing is Caring! Tack!

Jag har ägnat slutet av vårterminen åt att vara föräldraledig. Japp! För en gång skull har jag inte satt jobbet först utan lämnat allt för att bara vara mamma. Det har känts ganska märkligt att inte ha nationella prov, sätta betyg och känna den där oundvikliga majstressen i år. I år har jag lyssnat på näktergalen, tagit långa promenader, lekt i lekparker, storhandlat och lagat mat.

När jag är ledig och varvat ned brukar jag alltid bli som mest kreativ. Det är då jag återfinner läslust (av allt mellan himmel och jord) och det är då jag kommer på mina allra bästa undervisningsidéer.

När jag har berättat om att jag tagit föräldraledigt från slutet av april - juni har en del tyckt att det inte är helt ok...nationella prov, betyg o.s.v. Men jag anser att det är oerhört viktigt att vi lärare inte är oersättliga. Självklart fanns det dokumentation, resultat, omdömen o.s.v. till min vikarie - för de flesta kurser var ju det som återstod egentligen bara slutspurten av ett långt gemensamt arbete. Klart att vi som lärare måste kunna ta föräldraledigt, vara sjukskrivna eller vad det nu än är. För mig var det sista chansen att vara föräldraledig med min åttaåring (lägstanivådagar på heltid) och en chans att ge tillbaka tid till barnen som arbetet ofta stjäl.

Vad har då min arbetsgivare fått tillbaka? Jo, en pigg, laddad lärare med mängder av nya idéer inför höstterminen. Dessutom har jag läst mängder sedan april, skönlitteratur både på svenska och engelska  (klart användbart i jobbet) och dessutom en del fortbildningslitteratur (ja faktiskt så mycket som ingår i en termins universitetsstudier...). Jag har hunnit läsa bloggar, delta i facebookgrupper och checka tempen på twitter.

Jag tror att vårt läraruppdrag måste förändras så att vi får tillräckligt med tid att hinna med vårt uppdrag. Vi måste få tid att hinna planera, tänka, reflektera, efterarbeta och utvärdera. Devisen att en skicklig lärare ska undervisa ännu mer (utan mer tid för allt det andra vi också förväntas göra) tror jag snarare leder till stress, utbrändhet och i slutänden mindre kreativitet, glädje och kvalitet. Det är dags att tänka om skolstrukturen i grunden - inte bara för elever utan för lärare också.

Nu längtar jag till att komma igång med jobbet nästa vecka och hoppas att den här fantastiska glädjen jag känner inför att vara lärare får fortsätta finnas där mitt yrkesliv igenom.


2 kommentarer:

  1. 50/50 är jämställd föräldraförsäkring.
    Allt annat är kvinnlig egoism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar 50/50 allt annat är manlig egoism? I mitt fall är det jag som har arbetat och barnens pappa som varit hemma. Jag tror att det för de flesta handlar om helt andra saker än egoism gentemot sin partner. Ekonomi till exempel. Jag tycker att det är en bra princip att föräldraledigheten ska delas lika. Nu ser inte förutsättningarna likadana ut för alla familjer och därför måste varje familj få planera utifrån sina förutsättningar. Till syvende och sist tycker jag att barnens rätt till tid med föräldrarna bör styra - oavsett vem av föräldrarna det är. Det är ju helt upp till dig som partner att bestämma om du vill skriva över dagar eller ej. Kram på dig Anonym

      Radera