söndag 23 februari 2014

Digitala skollyftet - nu har jag fått min badge

Det känns otroligt bra att jag äntligen tog tag i det Digitala Skollyftet och slutförde kursen. Redan när den lanserades i höstas tyckte jag att det var ett fantastiskt initiativ som jag gärna ville vara en del av.

Vad som känns häftigt är att få dokumentera sitt eget arbete, dela det med andra och också få direkt feedback på det arbete man genomfört.

Jag postade min länk till min "exit ticket" igår och idag hade Gunnel Thydell utvärderat mitt projekt och tilldelat mig en badge. Framförallt var det fantastiskt roligt att läsa hennes feedback till projektet.


Självklart fortsätter vi vårt samarbete! Vi håller på att klura på enkla projekt som fungerar för båda våra grupper, t.ex. gemensamma Google Docs.


Nu vill jag ju gärna lära mig mer om badges och hur de fungerar. Ett praktiskt exempel är nu hur jag kan dela min badge. Detta måste jag undersöka vidare. Det finns ett verktyg som kallas "collections" men den leder "bara" till Twitter, G+ och Facebook. Jag vill ha en inbäddad kod så jag kan sätta badgen här i blogger... En mozilla open badge widget?! Om någon besitter denna kunskap får ni mycket gärna hjälpa mig. Jag försökte också infoga badgen på LinkdIn, vilket fungerade men bilden på badgen syns inte?!

Lite luskande och jag hittade följande - följ instruktionen och få en javakod för din "badge-grupp". Det borde fungera, men jag lyckas inte få in den i bloggers sidelement via html/java-gadget och inte här heller. Synpunkter på hur emottages tacksamt! Det finns ett exempel i kommentarerna med en badge som funkar i en blogspot...

Så här ser det ut i teorin i alla fall (det är öppen kod så hjälp mig gärna att få detta att funka):

 Man kan i alla fall bädda in koden för den allmänna badgen - mycket märkligt att det inte går att göra det för sin egen badge också.

Mitt projekt finns i alla fall här.

Min badge finns här.





2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Awww...no Jeroen. I had to cheat and use the code from the badge's public site (not on Mozilla Backpack). No idea why it doesn't work - I got the three dots just like you, but mine never turned into a badge ;) Thank you so much for responding!

      Radera